Service navigation


Primær navigation


Region Midtjylland bekæmper spam effektivt

NetDesign har gjort arbejdsgangen mere effektiv i Region Midt med implementering af en IronPort-løsning. Løsningen sorterer spam mails fra rigtige mails, og derfor sparer Region Midt tid på ikke at skulle sortere mails manuelt længere. Samtidig letter løsningen presset på serveren.

Region Midt

Region Midtjylland får over en million mails i døgnet, hvoraf 98,2 pct. er spam og andre uønskede mails. For at aflaste serverne, medarbejderne og økonomien fra det udefrakommende pres valgte regionen efter sammenlægningen af amterne at satse på Reputation Filtering fra IronPort.

Spam-mails - stiller krav til sikkerhed

Spam-bekæmperne bliver dygtigere til at standse spam, mens spammernes modtræk er at sende stadig mere absurde mængder af spam. Jo flere mails, desto mere presset bliver mail-serverne og antispam-programmerne. Det var en af udfordringerne for Region Midtjylland, der består af de tidligere amter Århus, Ringkøbing, Viborg og den nordlige del af Vejle Amt.

“Regionens mail-platform var baseret på fire forskellige systemer fra de tidligere amter. Den består nu af ca. 25.000 postkasser, der hvert døgn til sammen får over en mio. mails. Det belastede vores mail-servere overordentligt meget. Samtidigt brugte vi op mod 1 1/2 time om dagen på manuelt at sikre, at vi ikke slettede rigtige mails. Den situation var ikke holdbar, så vi var villige til at gå nye veje i implementering af ét samlet system til hele regionen,” siger Lars Hillerup, sikkerhedskonsulent hos Region Midtjylland.

Reputation filtering

Kravene til det nye sikkerhedssystem på mail-serverne var enkle: Mindre administration, sikkerhed for at alle gyldige mails kommer frem, færre falske positiver i scanningen, høj stabilitet, og brugerne skulle selv kunne frigive tilbageholdt spam. Region Midtjylland kontaktede NetDesign for at få mere information om løsningen. Her blev IronPortløsningen forklaret, og tre dage senere blev løsningen så implementeret i test. I første omgang foran det eksisterende system, så systemerne kunne testes op imod hinanden.

“Reputation Filtering er en metode til at stoppe spam uden stor belastning af serverne. I stedet for at scanne hele mailen for tegn på spam, hvilket kræver en del serverkraft med en mio. mails om dagen, ser løsningen kun på afsenderens såkaldte omdømme. Dermed belastes serveren væsentligt mindre,” siger Carsten Hvid Chalet, der er afdelingschef for sikkerhed hos NetDesign.

IronPort, der blev opkøbt af Cisco i 2007, bedømmer afsendere af mails verden over. Hvis en computer f.eks. ufrivilligt bliver en del af et botnet, der udsender mængder af spam, får den hurtig en meget lav rating, og IronPort lukker ganske enkelt af for afsenderens IP-adresse.
Carsten Hvid Chalet tilføjer: “Det er ikke meget anderledes end i den virkelige verden. Hvis en person er utroværdig, ignorerer man også meddelelser fra vedkommende. Fordelen ved løsningen er, at bedømmelsen sker på baggrund af hele verdens bedømmelser af afsenderen.”

Ny sikkerhedsløsning stoppede mere spam

Efter nogen tid med både det tidligere system og den nye løsning viste det sig, at IronPort stoppede mere spam end det tidligere system. Med hjælp fra NetDesign blev det nye system endeligt implementeret på omkring 19.000 postkasser, og de sidste 6.000 postkasser – fra det tidligere Ringkøbing Amt – vil blive integreret hen over sommeren 2008. Det har vist sig, at IronPort har færre falske positiver, systemet kører stabilt, og det kræver meget mindre vedligeholdelse: Nemlig en time om ugen mod tidligere halvanden time om dagen. På den måde tjener investeringen sig hurtigt hjem.

“NetDesign har været meget behjælpelig under hele processen, som har kørt på skinner fra starten af. NetDesign har samtidigt været meget lydhør over for vores forslag til ændringer, der både gavner systemet og os. Det er nyt hos os, at jeg hører fra driftsafdelingen, hvor rart det er, at man kan holde en uges ferie, mens systemet bare kører helt af sig selv,” fortæller Lars Hillerup.

Lars Hillerups afdeling gik hårdt til værks for at teste systemet og var meget tilfreds med resultaterne:
“Jeg ville sikre mig, at IronPort kunne klare opgaven, så jeg hev en disk ud i fuld drift og skiftede en server ud af server-clusteret, og det påvirkede ikke stabiliteten. Det skal understreges, at dette absolut ikke er en standardtest. Og da jeg senere fortalte det til NetDesign, blev de lidt forskrækkede. Det er vist ikke normalt, at man er så hård ved hardwaren. Men jeg er meget tilfreds,” smiler Lars Hillerup.

NetDesign udtaler

"I stedet for at scanne hele mailen for tegn på spam, hvilket kræver en del serverkraft med en mio. mails om dagen, ser løsningen kun på afsenderens såkaldte omdømme. Dermed belastes serveren væsentligt mindre."

CARSTEN HVID CHALET
AFDELINGSCHEF FOR SIKKERHED

Charlotte Lindh

Salg

Charlotte Lindh

T: + 45 4435 8000

Netdesign kontakt info

Hovedkontor: 
Teglholmsgade 1-3
DK-0900 København C 
F: + 45 4435 8001

Regionskontor:

Sletvej 30
DK-8310 Tranbjerg J
F: + 45 4435 8002

CVR NR: 14773908

Hovednummer
T: + 45 4435 8000
E: kundecenteret@netdesign.dk

ServiceDesk
T: + 45 4435 8008
W: https://websupport.netdesign.dk/

Presse
T: + 45 7020 3510
E: presse@netdesign.dk